El manantial de la doncella
El manantial de la doncella

El manantial de la doncella

Jungfrukällan

Audio y subtítulos

Versión en Español

Versión Original con Subtítulos en Español

dirección

Ingmar Bergman

País

Suecia

Año de producción

1960

Estreno en cines

09/11/61

Recaudación

119.315,65 €

Espectadores

350 880

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IMDB

Sobre la película

Bergman explica la historia de Karin, hija del rey Töre y de la reina Mareta. Como cada verano, una doncella debe hacer la ofrenda de las velas en el altar de la Virgen. El rey Töre envía a Karin acompañada de Ingrid, una muchacha acogida en casa de Töre que odia a Karin secretamente. Antes de cruzar el bosque, Ingrid se detiene y deja a Karin sola. Karin prosigue su camino encontrándose a unos pastores, aparentemente afables, que la invitan a compartir su comida. Confiada, se sienta con ellos pero en el transcurso de la comida la atacan salvajemente, violándola y asesinándola. Esto desatará la gran venganza de Töre.

Dirección y reparto

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  • Avatar de oclock

    oclock

    Obra maestra absoluta. ¡Santo súbito!

    9,5 9,5 hace 1 mes
  • Avatar de hegemon

    hegemon

    A Franco le gustaba esta peli y la veía en pases privados, ese es mi comentario.

    hace 1 año
  • Avatar de mplanet

    mplanet

    Mi preferida de Bergman

    10 10 hace 2 años
  • Avatar de sandrifilm1

    sandrifilm1

    Obra maestra memorable. Aunque esta basada en una leyenda medieval sueca, se nota mucho la particularidad del cine de Bergman.
    Arrebatadora, cruel y preciosa. La fotografía es brutal.

    8 8 hace 2 años
  • Matthew Sorrento

    de Film Arcade

    Bergman regular (and future American star) Max von Sydow is Töre, a pious farmer whose wife, Märeta (Birgitta Valberg), immolates herself for Christ. Their angelic daughter, Karin (Birgitta Pettersson), embodies her father’s innocent spiritualism, which her mother distrusts. Märeta frets over her daughter’s oversleeping after a night of zealous dancing with “too many” men, while Töre dismisses it as youthful innocence. The couple’s prayer beneath a hulking crucifix offers some portent of what Karin will soon meet: the film opens with a jealous Ingeri (Gunnel Lindblom), a pregnant rustic woman taken in by Töre and Märeta, calling to Odin for what will be vengeance against her caretakers’ daughter. Bergman breaks his moody atmosphere for the visceral when a pack of rogues rapes and murders the virginal Karin in the woods. First singing and beaming in the forest, Karin looks to the sky after her violation, broken and distorted in the sunlight. It’s not long until her violators end her life in reaction to her lost beauty. Later Töre learns that men he has taken in for the night are responsible for his missing daughter. At first broken – evidenced in his crestfallen face, like his daughter’s prior to her death – Töre submits to violent revenge. Along with its intense mood – powerfully exhibiting both elation then sorrow– Bergman’s morality tale succeeds with a non-sensational treatment of violence (though it inspired Wes Craven’s very exploitative “The Last House on the Left” [1972], for which it is well known). For viewers whetted on American cinema, it’s refreshing to see these scenes filmed sans melodrama to focus on their too-realistic effects. Bergman thus pulls the fitting emotions out of his players, and compels Töre’s revenge and the eponymous, folkloric closing. Easily lost amid a brilliant career, “The Virgin Spring” once again shows Bergman’s control in capturing the furthest ranges of emotion.

    9.0 9.0